Sunday, September 30, 2012

Beware of Internet Predator..

Assalamualaikum 


Sebelum membebel lebih panjang, empunya blog tertarik untuk kongsikan realiti hidup yang banyak terjadi pada zaman sekarang. Dunia tanpa sempadan kalau tak dihadkan boleh memakan diri. Bagaimana dikatakan memakan diri? Maruah anda mungkin tergadai.

Ramai yang ambil mudah dengan amaran yang dilemparkan. Mungkin belum kena pada batang hidung sendiri. Cuba tengok klip video tu ulang-ulang kali mungkin kesedaran akan timbul kemudian. Tak salah nak tambah kawan baru, lagipun memang naluri seorang manusia untuk tertarik kepada insan berlainan jantina. Tambah-tambah pulak kalau muka hensem muka jambu sikit.

Tapiii..pernah tak terfikir mungkin dia guna gambar orang lain, mungkin dia ada niat jahat terhadap awak. Jangan beri peluang kepada perogol di luar sana yang semakin bijak mendekati mangsa. Bijak kan..?? Lepas tawan hati si gadis kemudian ajak berjumpa. 

Bila dah jumpa si pemangsa atau si perogol atau si haiwan bertopengkan manusia akan mula cari jalan untuk bawak si gadis ke tempat tersembunyi. Si gadis yang mungkin tersilap percaturan telah jatuh ke dalam perangkap si pemangsa. Modus operandi yang sama akan diulangi berulang-ulang kali.

Ramai yang tak alert sebab bila dah ada yang jadi mangsa tapi takut nak laporkan kepada pihak polis. Dengan alasan takut malu. Kenapa..? Takut disalahkan oleh orang lain sebab pergi menyerahkan diri. Sebenarnya benda ni boleh dihalang kalau si gadis bertindak lebih awal.

Wahai gadis, anda mampu mengubahnya. Pertama, jangan letakkan kepercayaan yang melampau terhadap si pemangsa. Kedua, selidik latar belakang setiap orang yang hantar friend request pada anda. Ketiga, jangan dedahkan maklumat peribadi seperti alamat rumah atau number telefon kepada orang yang anda baru kenali. Seterusnya, lihat sama ada dia berniat buruk terhadap anda melalui mesej yang dihantar :)

Ingat, anda mampu mengubahnya :) Rasanya masih banyak cara nak melindungi diri dari terlibat dengan pemangsa internet ni. Nak share silakan :D

2 comments:

Anonymous said...

hanya approve orang yang hanya anda kenali keep in mind hehe :)

Cik Nas :) said...

@D i n yup :) remember this forever..even you are a man you should be careful too..mana tau one day dunia semakin pelik :D