Sunday, September 30, 2012

Budak-budak sekarang..

Assalamualaikum  

CC: http://aliltlebitofeverything.blogspot.com/2012/08/dulu-lain-sekarang-lain.html
Di tengah hari yang panas ni tiba-tiba je teringin nak tangok gambar Iphone. Kelakar pun ada. Nak beli tak mampu tengok gambar pun jadi laa. Nampak pulak gambar budak dengan Iphone. Jeles pun ada. Untungla budak zaman sekarang. Tak pandai baca sangat pun dah boleh hantar mesej. Ehh..boleh pulak..??

Main game kot. Teringat game teringat pulak sepupu aku. Umur dia..?? Takda la muda sangat takda la tua sangat. Sembilan tahun umur dia. Bulan lepas aku bawak sorang kawan balik rumah pakcik makcik aku ni. Kawan aku tu anak bongsu so, bila ada peluang ada adik happy kemain lagi. Sibukla dia melayan perangai sepupu aku tu.

Tiba-tiba dia dengan muka teruja masuk bilik. Aku buat muka pelik. "Kenapa ni..??" aku pun tanya dengan penuh keibuan. "Hebat gila la sepupu kau" dia balas. "Uikkk..??" tak paham lagi. "Tak tadi aku tengok dia main game bola lepas tu siap beli player lagi" kawan aku cakap. "Mana dia belajar huh..?" kawan aku tanya lagi. "Erk baik kau tanya dia sendiri, bab bab ni aku tak expert la" sambil garu-garu telinga.

Aku pun pelik jugak. Pergi sekolah bukan sekolah ajar pun. Takkan la makcik pakcik aku yang ajar kot. Dengan rasa pelik aku pun tanya. Dia jawab "Internet kan ada". Kann..?? Dengan Internet semua boleh. Ilmu milik semua. Macam aku ni even dah tua bangka muda remaja pun tapi kalau suruh belikan player game kat Internet memang surrender. Tak pandai lah chek.

Dulu kita waktu umur sembilan tahun main baling selipar lagi tapi budak sekarang main Angry Bird. Kita nak beli barang kena paksa mak abah bawak pergi kedai budak sekarang online saja. Dulu nak online pakai dail-up connection yang kelajuannya mengalahkan siput khinzir yang buat kita fed-up tapi budak sekarang pakai streamix yang buat rasa nak online 24/7 pun boleh.

Nampak tak kat sini dengan Internet macam-macam kita boleh buat. Tanpa kawalan pulak tu. Jump to the conclusion, kita sebagai pengguna la perlu kawal diri kita sendiri. Jangan sampai addicted pulak. Zaman dah berubah. Budak-budak pun expert pakai Internet. Kan kan :)

P/s : Gambar je pinjam cerita hak milik sendiri :D

Terima kasih bagi pinjam gambar cantik :)

No comments: